W języku polskim, zwłaszcza w środowisku biznesowym, funkcjonuje sporo anglojęzycznych akronimów, których nikt nie tłumaczy. Co gorsza, wszyscy zdają się doskonale wiedzieć, co te skróty oznaczają i posługują się nimi w co drugim zdaniu.
Jeśli akronim „KPI” jest jednym z tych, które spędzają ci sen z powiek, to spokojnie, nic się nie martw. Za 5 minut, po przeczytaniu tego artykułu, będziesz doskonale orientować się, co to znaczy i dołączysz do grona osób swobodnie wypowiadających magiczne „kej-pi-aj” w dowolnym kontekście 🙂
Co oznacza KPI?
Rozwinięcie skrótu KPI to Key Performance Indicator, co na język polski można by było przetłumaczyć jako „kluczowy wskaźnik efektywności”.
Mówiąc najprościej – KPI to mierzalna wartość, która pokazuje, jak firma sobie radzi z osiąganiem kluczowych celów biznesowych. Wskaźników KPI używa się w różnych obszarach i na wielu poziomach. Jeśli jesteś właścicielką firmy jednoosobowej, to prawdopodobnie będziesz obserwować wszystkie wskaźniki samodzielnie, ale warto wiedzieć, że:
- Wysokopoziomowe wskaźniki KPI (obserwowane przez właściciela firmy) mogą koncentrować się np. na wynikach finansowych czy ogólnej efektywności przedsiębiorstwa.
- Niskopoziomowe KPI (obserwowane przez pracowników odpowiedzialnych za dany obszar) będą natomiast pokazywały, jak działają konkretne procesy, np. sprzedaż, marketing, produkcja i inne.
Przykłady KPI
Sklep internetowy
Dla procesu sprzedaży przykładowe wskaźniki mogą być następujące:
- przychody netto
- ilość klientów
- średnia wartość koszyka
- średnia ilość produktów w koszyku
I teraz wyobraźmy sobie sytuację, że spadają nam przychody ze sprzedaży. Widzisz to na wysokopoziomowym wskaźniku „przychody netto” aktualizowanym każdego dnia. Możesz wtedy spojrzeć na wskaźniki niskopoziomowe i sprawdzić, czy przychody spadają, ponieważ firma ma mniej klientów (wskaźnik „ilość klientów”), czy dlatego, że klienci kupują mniej („średnia wartość koszyka”). Znając przyczynę problemu można zareagować dużo wcześniej i być może naprawić sytuację przed końcem miesiąca, czy okresu promocji. O innych wartościach płynących z mierzenia procesów w firmie pisałam tutaj.
Przykładowe wskaźniki do obserwowania, jeśli naszym celem jest do wzrost konta na Instagramie (statystyki dostępne tylko dla kont biznesowych):
- przyrost obserwujących
- wskaźnik zaangażowania (liczony jako liczba wszystkich reakcji dzielona przez liczbę obserwujących)
- zasięg postów
- zasięg relacji
O każdym z tych wskaźników można by długo rozmawiać, ale regularnie analizując powyższe KPI będziesz mieć jasną odpowiedź, które twoje działania na Instagramie przynoszą oczekiwane efekty, a które nie. Na przykład ja zauważyłam, że im więcej udzielam się pod postami innych osób, tym bardziej rośnie ilość komentarzy pod moimi postami (wynika z tego, że jeśli ktoś widzi kilkukrotnie twój komentarz pod swoim postem, to czuje się niejako zobowiązany do odwzajemnienia „przysługi”).
___
Teraz już wiesz, co to są wskaźniki KPI i jak można ich używać. Na koniec w dwóch zdaniach chciałabym podsumować to, co jest najważniejsze do zapamiętania z tego artykułu:
Każdy KPI musi mieć przypisany konkretny cel wynikający ze strategii firmy. Zadaniem KPI będzie pokazywanie, jak idzie nam realizacja tego celu.
Dobry artykuł? Podziel się z innymi: