Zaangażowana społeczność to marzenie każdego influencera lub przedsiębiorcy, który opiera swoją sprzedaż na Instagramie. Wskaźnik zaangażowania jest jednym z najważniejszych wskaźników mówiących, czy ilość obserwatorów będzie miała przełożenie na sprzedaż.
Co to jest wskaźnik zaangażowania? Jakie są możliwości zmierzenia zaangażowania społeczności na naszym profilu? Jakie wnioski wyciągać ze wskaźników zaangażowania?
Wskaźnik zaangażowania (Engagement Rate)
Zaangażowanie na Instagramie pokazuje, jak bardzo interaktywna jest nasza społeczność, czyli w jakim stopniu reaguje na to, co udostępniamy.
Aby obliczyć wskaźnik zaangażowania, wystarczy zsumować ilość polubień, komentarzy, udostępnień (ta liczba akurat w Polsce jest niedostępna) i zapisań postów, a następnie podzielić otrzymaną liczbę przez ilość obserwujących.
Na szczęście nie musimy robić tego ręcznie…
Kalkulatory zaangażowania
Najłatwiejszym sposobem jest skorzystanie z bezpłatnych kalkulatorów. Każdy z nich oblicza jednak engagement rate nieco inaczej, więc wyniki mogą się różnić. Nie są one również narzędziem idealnym, ponieważ biorą pod uwagę tylko polubienia i komentarze pod postami, całkowicie pomijając zapisania postów i reakcje obserwatorów na rosnące w siłę relacje (stories).
Przykładowe kalkulatory (wszystkie są anglojęzyczne):
TANKE – oblicza średnią ilość polubień i komentarzy dla ostatnich 12 postów na profilu.
Phlanx – pobiera najbardziej adekwatną próbkę obserwujących (cokolwiek to znaczy) i dzieli przez ilość komentarzy i polubień. Uzyskany wynik możemy porównać ze średnią dla kont o różnej wielkości, która jest zaprezentowana poniżej naszego wyniku.
inBeat – oblicza średnią ilość polubień i komentarzy dla ostatnich 12 postów na profilu (co ciekawe, mimo tych samych kryteriów wynik jest inny, niż w TANKE). Pokazuje również wykresy obrazujące te dane w czasie i zaangażowanie per post.
Obliczenia ręczne
Tak jak wspomniałam, kalkulatory nie są rozwiązaniem idealnym, gdyż nie biorą pod uwagę niektórych rodzajów interakcji naszych obserwujących. Możemy więc od czasu do czasu zabawić się w obliczenia ręczne i wziąć pod uwagę wszystkie rodzaje statystyk, jakie mamy dostępne w aplikacji Instagram:
W zakresie postów, obliczając zaangażowanie ręcznie można do tego dodać ilość zapisań naszego posta (kalkulatory tego nie robią).
Jeśli natomiast chodzi o relacje, to po pierwsze warto sprawdzić, ile osób je wyświetla (jaki to % obserwujących). Następnie zweryfikować, jaka część osób, które wyświetlają relacje:
- klika w polecane posty/konta/produkty w relacjach,
- bierze udział w ankietach, quizach,
- odpowiada na stories w specjalnych okienkach lub wiadomościach prywatnych.
Zrobienie takich obliczeń może być czasochłonne, ale jeśli naszym priorytetem jest rozwój konta na Instagramie, to warto od czasu do czasu to zrobić.
Jakie wnioski wyciągnąć z danych dotyczących zaangażowania?
Jeśli zaangażowana społeczność na Instagramie jest naszym celem, to mierzenie Engagement Rate nie powinno się kończyć na samym obserwowaniu. Kluczowe jest wyciąganie wniosków. Jakich?
- Trend – weryfikując zaangażowanie społeczności np. co miesiąc, możemy sprawdzać, czy się zwiększa, czy wręcz przeciwnie. Warto tutaj jednak pamiętać, że im większe konto, tym poziom zaangażowania jest procentowo mniejszy. Dlatego istotne jest zachowanie równowagi między ilością obserwujących a zaangażowaniem.
- Które treści budzą największe zaangażowanie – jeśli szukamy sposobów na zwiększenie zaangażowania, to nie ma łatwiejszego sposobu, niż sprawdzenie, które nasze treści (posty i relacje) powodują najwięcej reakcji społeczności. Naszą uwagę powinny zwrócić zwłaszcza udostępnienia, ponieważ to jest najskuteczniejsza droga dotarcia do nowych odbiorców.
- Jakie dni tygodnia i pory dnia najlepiej się sprawdzają – najtrudniejszy do weryfikacji czynnik, ponieważ wymaga powtarzania tych samych pór publikowania treści i sprawdzania, czy są jakieś powtarzające się wzorce w zakresie reakcji lub ich braku ze strony naszej społeczności. Metodą prób i błędów można zidentyfikować dni tygodnia i pory dnia, kiedy zaangażowanie jest największe i takie, kiedy nie warto publikować.
- Jakie rodzaje interakcji lubi nasza społeczność – to dotyczy zwłaszcza relacji. Czy obserwujący lepiej reagują na quizy, ankiety, a może na możliwość porozmawiania z Tobą w wiadomości prywatnej? Warto wypróbować wszystkie możliwości, jakie daje Instagram i zweryfikować preferencje swojej społeczności.
Podsumowanie
Mam nadzieję, że ten artykuł odpowiedział ci nie tylko na pytanie jak mierzyć zaangażowanie społeczności na Instagramie, ale przede wszystkim, po co to robić i jakie wnioski z tego wyciągać. Będę powtarzać jak mantrę – mierzenie dla samego mierzenia nie przyniesie rezultatów, jeśli nie wyciągniemy ze wskaźników odpowiednich wniosków i nie wdrożymy ich w życie.
Daj znać w komentarzu, czy mierzysz zaangażowanie społeczności na Instagramie. A jeśli mierzysz, to jakie ciekawe wnioski udało ci się wyciągnąć z tych statystyk.
Dobry artykuł? Podziel się z innymi: