Zastanawiasz się nad założeniem własnej firmy w mniejszej miejscowości? Naprawdę tego chcesz, ale obawiasz się, że biznes nie przetrwa? Wcale nie musi tak się stać. Są wiejskie biznesy, które świetnie sobie radzą. Wiele zależy od tego, jaki pomysł na działalność oraz model biznesowy wybierzesz.
Mieszkając na wsi, otwarcie biznesu stacjonarnego na pewno stanowi duże wyzwanie. Nie można traktować tego tak samo, jak w mieście. Miasto rządzi się prawami, które niekoniecznie zadziałają w mniejszej miejscowości.
Butik z ubraniami lub drogeria to nie do końca dobre pomysły. Nie oszukujmy się, na wsi są one od początku skazane na porażkę. Ilość mieszkańców jest po prostu za mała, a ludzie z miast nie będą specjalnie przyjeżdżać na wioskę.
Oczywiście wiele też zależy od pomysłu. Ludzie są kreatywni, na wsiach można znaleźć nietypowe biznesy, które świetnie się utrzymują.
Biznes na wsi – największe wyzwania
Największą przeszkodą na pewno będzie ilość mieszkańców. To jest oczywiste i nie ma co się nad tym za bardzo rozwodzić.
Kolejnym wyzwaniem jest konkurencja w najbliższym mieście. Jeśli świadczysz takie same usługi jak miejski biznes, a Twoja siedziba znajduję się na wsi, to czemu ktoś miałby specjalnie wybierać się poza miejsce zamieszkania, gdy ma coś, czego potrzebuje pod nosem?
Oczywiście są wyjątki – biznesy, które mają coś wyjątkowego do zaoferowania – gdzie liczba mieszkańców nie przeszkadza, ponieważ ludzie przyjeżdżają z pobliskich miejscowości, a nawet z pobliskiego miasta. Znam takie restauracje, kawiarnie, mechaników, czy stolarzy.
Jakość usług lub produktów może być tym elementem, który będzie Cię wyróżniał na tyle, że ściągniesz klientów z całego regionu. Ale wtedy trzeba pogodzić się z tym, że Twój byt (lub niebyt) będzie zależał od opinii i poleceń zadowolonych klientów.
Co warto uwzględnić podczas szukania pomysłu na biznes na wsi?
Jak myślisz, co jest najważniejsze przy tworzeniu biznesu? Oczywiście – potrzeby ludzi. Jeśli jest na coś zapotrzebowanie, to dobrym pomysłem byłoby wypełnić tę lukę. A więc warto uwzględnić potrzeby mieszkańców. Ale nie tylko.
Kluczowym elementem jest oszacowanie potencjalnego popytu. Jeśli mieszkasz w małej wiosce i planujesz biznes stacjonarny, to zastanów się, w jaki sposób ściągniesz do swojego biznesu klientów z innych miejscowości (a może mieszkasz w rejonach turystycznych?). Bez tego elementu szanse na powodzenie są właściwie żadne.
A może znajdziesz pomysł na biznes online? Wtedy Twoimi klientami mogą być ludzie z całej Polski. Do onlajnu zaraz wrócimy, ale pochylmy się jeszcze na chwilę nad pomysłami na wiejski biznes stacjonarny.
Propozycje lokalnych biznesów stacjonarnych
Tych pomysłów znajdzie się trochę. Jedne są bardziej opłacalne, a drugie mniej, ale wiele zależy od tego, jaki będziesz mieć pomysł na swoją działalność i na ile będzie ona przyciągała klientów również spoza Twojej miejscowości.
Oto przykłady działalności stacjonarnych, które mają spore szanse na powodzenie w małych miejscowościach.
Sklep wielobranżowy
To chyba najbardziej podstawowy biznes na wsi. Jeśli jest to mała wieś, to zazwyczaj pracuje tam tylko właściciel. W Polsce można znaleźć sieci sklepów, które znajdują się tylko na obszarze w większych wsi. Z pewnością sklep na wsi może być dochodowym przedsięwzięciem, pod warunkiem dobrego zbadania rynku i stworzenia dobrej, odpowiadającej na potrzeby mieszkańców oferty. Aktualnie często wiejskie sklepy konkurują tym, że są otwarte w niedziele i święta. Oceń, czy jest to coś dla Ciebie.
Dom weselny
Komunie, wesela, osiemnastki, urodziny itp. Ludzie potrzebują Sali do takich imprez. Ten typ biznesu nie będzie obejmować tylko Twojej wsi. Zbuduj reputację, a zaczną się zgłaszać osoby z większego obszaru.
Stadnina koni
Znajdujesz się blisko miasta? To może być dobry pomysł, by stworzyć miejsce, gdzie będzie można nauczyć się jazdy konno. Rodzice często szukają zajęć dla swoich dzieci. Starsze osoby też mogą być chętne. Jeśli jesteś zainteresowana w tym obszarze, to jeszcze lepiej! Nie będziesz musiała sięgać po opinii ludzi doświadczonych.
Myjnia
Mieszkańcy Twojej i okolicznych wsi na pewno będą wdzięczni za myjnię. Wygodniejsze będzie dla nich przejechanie kawałka drogi, niż jechać do miasta. Zanim jednak zainwestujesz w dość drogi sprzęt, bardzo dobrze zbadaj potencjał rynkowy (ilość potencjalnych klientów w promieniu powiedzmy 10 km).
Paintball
To również może być dobry pomysł, gdy w okolicy jest miasto. Są osoby, które uwielbiają tę rozrywkę i często się w to bawią. Może warto zwiększyć świadomość i zainteresować tym ludzi?
Agroturystyka
Ludzie z miast często szukają odpoczynku. W Twojej okolicy znajduję się piękne jezioro albo po prostu niesamowity teren? Możesz być pewna, że znajdą się chętni na wypoczynek i z przyjemnością wynajmą domek na urlop.
Produkcja żywności
Dobrym pomysłem będzie również produkowanie wysokiej jakości żywności bez żadnej chemii. Po czasie możesz zawiązać współpracę z marketami, ale na początek można sprzedawać w miastach na targu.
Mechanik samochodowy
Komu nigdy nie popsuł się samochód? No właśnie. Dobry mechanik jest zawsze potrzebny. A jeśli ma wolne terminy na cito, to podjadę do niego nawet z miasta.
Biznes online
Czy widzisz różnice między copywriterem mieszkającym na wsi, której ludność wynosi 700 osób, a copywriterem mieszkającym w dużym mieście? Ja też nie. Najważniejsze jest to, jaką wartość dostarcza się klientowi.
Działalność internetowa to dla ludzi mieszkających na wsi świetna okazja, by zacząć zarabiać pieniądze nie wkładając w biznes dużych pieniędzy. Ilość pomysłów na biznes online jest właściwie nieskończona.
To, co będzie kluczowe dla sukcesu, to wybór pomysłu i model biznesowy. Jakie mamy opcje? Z grubsza dwie.
Sprzedaż produktów fizycznych
Najpopularniejszym wyborem jest stworzenie własnego sklepu internetowego. Czyli kupujesz jakieś produkty w hurtowni / za granicą / u producenta i sprzedajesz w ramach sklepu internetowego postawionego na swojej stronie. Ten pomysł z pewnością wymaga jakiegoś wkładu finansowego, ale jego największa wada czai się w innym miejscu.
Choć założenie sklepu internetowego wydaje się to łatwym do realizacji pomysłem, to problem pojawia się w momencie, w którym chcemy zacząć sprzedawać. Okazuje się wtedy często, że na naszą stronę nie zagląda nawet przysłowiowy pies z kulawą nogą. Wypozycjonowanie swojej strony na pierwszą stronę wyników w Google graniczy obecnie z cudem. Alternatywą jest wydawanie ogromnych sum pieniędzy na reklamę (czy to w przeglądarkach, czy to w social mediach, czy wśród influencerów). Jeśli konkurujesz ceną i oferujesz popularne (wyszukiwalne) produkty, to możesz sprzedawać przez platformy pośredniczące (Allegro czy Ceneo). A co, jeśli nie to? Wtedy pozostaje Ci budowanie marki osobistej, co z kolei wymaga czasu i naprawdę przemyślanej strategii.
Być może dropshipping będzie dla Ciebie idealnym wyborem.
Mówiąc w skrócie – jest to sprzedaż za pomocą własnego sklepu internetowego produktów z hurtowni, a nawet zza granicy.
Ty jesteś w tym modelu pośrednikiem. Produkty, które sprzedajesz, nie należą do Ciebie, a nawet nigdy nie widzisz ich na własne oczy. Zakupiony towar przez klienta jest wysyłany prosto z hurtowni, z którą masz współpracę. Popularne platformy mają podpisane umowy z hurtowniami, więc nie musisz szukać ich na własną rękę.
Przykład: Klient zakupił u Ciebie basen za 250 złotych. Cena w hurtowni wynosi 200 złotych. Nie musisz wcześniej kupować towaru. Jest on automatycznie zamawiany z hurtowni za pieniądze klienta i do niego wysyłany.
Zarobione 50 złotych trafia do Ciebie. Na Tobie spoczywa ciężar dotarcia do klientów, marketingu, sprzedaży i rozpatrywania reklamacji. Ludzie albo sobie dorabiają dzięki temu do pensji, albo prowadzą to jako główne źródło zarobku.
A jeśli masz jakieś talenty, to popularnym pomysłem jest sprzedaż rękodzieła przez internet. Tutaj opcje sprzedaży są bardzo podobne, jak w przypadku sklepu internetowego z produktami masowymi. Jedyną różnicą są platformy pośredniczące typowe dla rękodzieła – Pakamera czy Etsy.
Sprzedaż usług lub produktów cyfrowych
Na sam koniec dochodzimy do biznesu, który jest w mojej ocenie najłatwiejszy do prowadzenia na wsi – biznesu online opartego na Twoich umiejętnościach lub wiedzy, w którym pomagasz innym osobom w różnych tematach lub je szkolisz.
Zacznijmy od usług. Przykłady można mnożyć. Dużo ludzi uczy się montażu wideo, grafiki komputerowej, itp. Jeśli chcesz zarabiać, to trzeba poświęcić trochę czasu na doskonalenie umiejętności i możesz być tzw. freelancerem świadczącym usługi innym firmom.
Innym przykładem usługi online, która mocno zyskuje na popularności jest wirtualna asysta. Polega to na tym, że możesz być asystentką przez internet rozliczającą się ze swoimi zleceniodawcami na godziny. Co robi taka asystentka? Co tylko Ci przyjdzie do głowy – zarządza kalendarzem, odpowiada na maile, prowadzi profile w social mediach, tworzy grafiki, tworzy teksty, wykonuje zadania administracyjne i wiele, wiele innych.
Jeśli masz odpowiednie umiejętności lub zespół i innowacyjny pomysł, to możesz spróbować zbudować własną aplikację. Tutaj jednak wchodzimy na grunt finansowania – zwykle takie przedsięwzięcia (tzw. start-upy) wymagają dużych nakładów pieniędzy i czasu. Dlatego często pozyskuje się wsparcie tzw. Aniołów biznesu, którzy w zamian za wkład finansowy otrzymują udziały w firmie.
Jest również pewien obszar, który staje się w Polsce bardziej popularny. Jest nim biznes edukacyjny. Ludzie używają swojego doświadczenia i swoich umiejętności, by nauczyć innych tego, czym się zajmują, pasjonują lub w czym są dobrzy. Jeśli jest coś, co bardzo dobrze potrafisz, to czemu nie spróbować?
Jeśli zainteresował Cię temat działalności internetowej i chcesz dowiedzieć się więcej, to zapraszam Cię na bezpłatny webinar, który odbędzie się …
Który biznes lepszy, gdy mieszka się na wsi – online czy lokalny?
Odpowiedź na to pytanie może wydawać się prosta, ale jednak gdy się głębiej nad tym zastanowi, to nie jest już tak łatwo. To zależy. W wielu przypadkach biznes online będzie o wiele lepiej zarabiał i to wcale nie powinno nikogo dziwić. W końcu internet to ogromny obszar, a wieś ma ograniczone możliwości.
Oczywiście nie każdy biznes online jest od początku na wygranej pozycji. Czasami lokalny sklep może wyjść lepiej, niż osoba zajmująca się agencją marketingową. To wszystko zależy od wielu czynników. Na przykład od umiejętności sprzedawania swoich usług słowami.
Potrafisz zachęcić potencjalnego klienta? Czy, to co proponujesz ma dużą wartość?
Jeśli tak, to nie masz czego się bać, spróbuj!
***
Ten artykuł napisaliśmy wspólnie – copywriter Wiktor Kroplewski, na którego stronę serdecznie Cię zapraszam oraz ja – Magda.
Daj znać w komentarzu, czy ten tekst był dla Ciebie pomocny – a może zechcesz się podzielić swoim pomysłem na biznes w małej miejscowości?
Dobry artykuł? Podziel się z innymi:
Biznes prowadzony z dala od tzw. cywilizacji może być świetnym pomysłem. Bardzo fajny artykuł.
Biznes online jest chyba najlepszy.
To dużo pracy na starcie, ale trzeba się postarać i osiągnie się cel.
Sprzedawanie wiedzy czy usług jest naprawdę dobrym pomysłem w tych czasach. 🙂
Pozdrawiam.