Jeśli posiadasz własną listę mailingową lub rozważasz założenie newslettera, to z pewnie spotkałaś się z wyrażeniem „lead magnet”. Być może zastanawiasz się, co to jest lead magnet, czy warto go mieć i jak się zabrać do jego stworzenia. O tym wszystkim przeczytasz w tym artykule.
Co to jest lead magnet?
Lead magnet to coś wartościowego, co zainteresowana osoba dostaje w zamian za zapisanie się na listę subskrybentów Twojego newslettera.
Możesz spotkać się również z pojęciami „freebie” lub „prezent za zapis„, które oznaczają dokładnie to samo i będę ich tu używała wymiennie.
Czy warto mieć lead magnet?
Może powinnam zacząć od pytania: czy prowadząc newsletter trzeba mieć lead magnet? Odpowiedź, oczywiście, brzmi: nie, nic nie trzeba 🙂
Są sposoby, aby zbierać adresy mailowe bez lead magnetu. Ale wtedy musisz pogodzić się z tym, że wzrost Twojej listy mailingowej będzie bardzo powolny, zwłaszcza jeśli nie masz dużej i zaangażowanej społeczności w social mediach.
Jeśli natomiast zastanawiasz się, czy warto zainwestować swój czas w coś, co potem będziesz rozdawać za darmo, to moja odpowiedź brzmi: zdecydowanie warto. Dlaczego?
- Aby przyspieszyć budowanie swojej listy mailingowej (która może być najcenniejszym zasobem sprzedażowym Twojej firmy, zwłaszcza, jeśli prowadzisz biznes online)
- Aby dopieścić swoją społeczność (czyli osoby, które już cię znają i już ci ufają)
- Aby dotrzeć do osób spoza swojej społeczności (np. z użyciem reklam)
- Aby pokazać, na co Cię stać – to okazja, aby pokazać się z jak najlepszej strony i zdobyć zaufanie jako ekspertka
- Aby dotrzeć do osób potencjalnie zainteresowanych twoją ofertą (właściwy lead magnet będzie „bramką”)
O co chodzi z tą bramką? O tym porozmawiamy w kolejnym punkcie.
Jaki powinien być dobry lead magnet?
Powinien przyciągać twoich idealnych klientów i tylko ich
Przede wszystkim, aby stworzyć dobry lead magnet, wcześniej musisz odrobić inne zadanie domowe – dokładnie zdefiniować swojego klienta idealnego. Dopiero znając oczekiwania swoich potencjalnych klientów, możesz odpowiedzieć sobie na pytania: co ich zainteresuje, jaki prezent będzie dla nich atrakcyjny?
Jednocześnie, dobrze, aby twój lead magnet nie był atrakcyjny dla wszystkich. Twoim celem nie jest przecież obsługiwanie ogromnej listy mailingowej wypełnionej przypadkowymi subskrybentami. Lead magnet ma być atrakcyjny dla Twoich potencjalnych klientów i tylko dla nich.
Powinien być ściśle powiązany z twoim biznesem
Jeśli chcesz coś swoim subskrybentom sprzedawać, to lead magnet powinien być w jakiś sposób powiązany z Twoją płatną ofertą, być do niej swego rodzaju preludium.
Powinien być czerwonym dywanem prowadzącym klienta do twojej płatnej oferty, np. próbka twojego produktu, coś co klienci powinni wiedzieć / umieć jeśli skorzystają z twojego produktu, np. „Jaką biżuterią nosić z… (danym outfitem)”, „10 przepisów na zdrowy posiłek zużyciem x (twojego produktu)”.
Powinien pokazywać cię z jak najlepszej strony
Inaczej mówiąc – powinien być wartościowy. Jeśli ktoś ściągnie Twoje freebie i będzie zawiedziony zawartością, to raczej klienta z takiej osoby nie będzie.
Możesz o tym pomyśleć z perspektywy potrzeb lub problemów twojego idealnego klienta. W jaki sposób, za pomocą freebie, możesz spełnić jedną potrzebę lub rozwiązać jeden problem klienta? Powtórzę: nie wszystkie – jeden.
Dobry prezent za zapis nie powinien dawać zbyt wiele. Bo jeśli dasz swoim odbiorcom wszystko, czego chcą w lead magnecie, to co będziesz im potem sprzedawać?
Powinien dawać obiecaną wartość
Internet jest teraz pełny darmowej wiedzy i milionów lead magnetów. Twoim celem jest:
- Wyróżnić się z tłumu za pomocą dobrego tytułu i opisu, a następnie
- dostarczyć to, co obiecałaś, a nawet trochę więcej.
Powinien mieć zachęcający tytuł i opis
W końcu nie po to tworzysz darmową treść, żeby ludzie z niej nie korzystali. Dobry tytuł i opis przydadzą się nie tylko w social mediach, ale również w reklamach płatnych, jeśli się na nie zdecydujesz.
Co równie istotne – dobry lead magnet powinien mieć też dobry design. Z dokładnie tego samego powodu, co dobry tytuł i opis. Niestety, konsumujemy często okiem i pierwsze wrażenie ma znaczenie. Jak ktoś zobaczy coś co mu się nie podoba, to może nawet nie poświęcić minuty na zapoznanie się z treścią.
Podsumowanie
Mam nadzieję, że ten artykuł wyjaśnił Ci podstawy dotyczące tego, czym jest lead magnet, po co go tworzyć i jakie cechy powinien spełniać idealny prezent za zapis.
W kolejnym artykule znajdziesz moje 10 propozycji na format lead magnetu.
Dobry artykuł? Podziel się z innymi: