Znalezienie jakiegokolwiek pomysłu na biznes nie jest trudne. Setki propozycji leżą na wyciągnięcie ręki w różnych artykułach prasowych i internetowych. Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę „pomysł na własny biznes” albo „własny biznes pomysły”. I dostaniesz na twarz pełno artykułów pod tytułem „x najlepszych pomysłów na biznes”.
Według mnie to bez sensu. Rozpoczynanie poszukiwania pomysłu na własną działalność od niekończących się list propozycji jest drogą przez mękę. Pomyśl, ile musisz przejrzeć pomysłów, żeby trafić na coś, co Cię zainteresuje i będzie pasowało do Ciebie i Twoich unikalnych doświadczeń życiowych?
W mojej opinii, cała trudność w poszukiwaniu pomysłu na własny biznes polega na tym, że chcemy znaleźć pomysł dopasowany do nas. Do naszej sytuacji, do tego, co potrafimy, co lubimy, w czym mamy doświadczenie i co przychodzi nam łatwo. Warto więc poświęcić chwilę, żeby zidentyfikować te rzeczy i znaleźć swoją niszę, zamiast poświęcać ten czas na przekopywanie się przez kolejną listę „najlepszych”, „najpewniejszych” i „najbardziej dochodowych” pomysłów na firmę.
Być może zastanawiasz się, czy własny biznes to w ogóle droga dla Ciebie. Obejrzyj ten darmowy masterclass, w którym dowiesz się, jakie cechy i zachowania powinien prezentować przedsiębiorca, aby zwiększyć swoje szanse na sukces.
Od czego zacząć poszukiwania pomysłu na własny biznes?
Już wiesz, że chcę zachęcić Cię do stworzenia pomysłu na własną działalność, która będzie dopasowana do Ciebie – Twoich umiejętności, wiedzy, preferencji i stylu życia. Dlatego proponuję Ci rozpoczęcie poszukiwań od wglądu w samą siebie.
I dopiero kiedy już będziesz wiedziała, jakie są Twoje zasoby, wtedy przechodzimy do tego, na co jest zapotrzebowanie na rynku i czego chcą potencjalni klienci.
No to lecimy. Jak znaleźć pomysł na własny biznes?
Co wiesz, co umiesz, w czym jesteś dobra?
Pierwsza rzecz, jaką warto zrobić, to burza mózgów. Samodzielna lub z udziałem osoby, która dobrze Cię zna.
Wypisz wszystkie swoje umiejętności, wiedzę i doświadczenia (zarówno zawodowe, jak i prywatne). Przejdź w myślach po kolei wszystkie etapy swojego życia:
- gdzie pracowałaś i jakie umiejętności nabyłaś na poszczególnych stanowiskach?
- w jakich kierunkach się kształciłaś?
- jakie kursy, szkolenia odbyłaś?
- jakie masz certyfikaty?
- czego nauczyło Cię życie, jaką wiedzę nabyłaś w praktyce?
- jakie masz pasje?
Na etapie burzy mózgów trzymamy się zasady „im więcej, tym lepiej”. Nie oceniamy pojawiających się pomysłów, lecz cierpliwie dopisujemy je do listy. Jak już wydaje Ci się, że nic nowego nie wymyślisz, to zrób sobie kilkugodzinną przerwę i wróć do ćwiczenia. Z pewnością coś jeszcze wyciśniesz z zakamarków swojej pamięci 🙂
Jaką wartość możesz dać innym ludziom?
W kolejnym kroku, do każdego punktu z listy Twoich doświadczeń, wiedzy i umiejętności dopisz, co możesz w związku z daną kompetencją dać innym ludziom. Innymi słowy – jaką wartość możesz przynieść potencjalnym klientom. To może być wartość różnego typu. Możesz na przykład:
- uczyć czegoś (np. ja uczę planowania strategii w biznesie)
- inspirować (np. do czytania dobrych książek)
- rozwiązać jakiś problem albo pomóc go rozwiązać (np. brak kontroli nad wydatkami)
- pomóc ludziom zarobić pieniądze (np. oferując coaching kariery)
- zaoszczędzić ludziom czas (np. potrzebny na planowanie posiłków i listy zakupów)
- dostarczyć innym miłych doświadczeń (np. poprzez techniki relaksacji)
- wzmocnić inne osoby (np. w zakresie asertywności)
- zarażać innych pasją (np. do malowania)
- pomóc ludziom spełnić jakieś aspiracje (np. żeby przebiec maraton)
- wspomóc jakąś zmianę w życiu innych (np. w procesie przechodzenia przez rozstanie)
- zaproponować zmianę perspektywy, przekazać coś odkrywczego (np. w zakresie bycia dobrym rodzicem)
- dostarczać dobrych emocji (np. organizując spotkania online osób o podobnych zainteresowaniach).
Według tych przykładów uzupełnij całą listę, którą stworzyłaś w kroku pierwszym. Do niektórych swoich kompetencji będziesz mogła dopisać więcej, niż jeden pomysł na wartość dla innych – to jest jak najbardziej ok.
Jak dokonać wyboru najlepszego pomysłu na biznes?
Na tym etapie możesz mieć całkiem pokaźną listę pomysłów na własną firmę z różnych „podwórek”. Teraz czas na wykreślanie. Proponuję, aby pierwszym czynnikiem zawężającym listę rozważanych pomysłów na własny biznes było po prostu to, co Cię kręci.
Do czego czujesz miętę?
Wybierz z listy od kilka pomysłów, przy których czujesz, że mocniej bije Ci serce. Na myśl o których czujesz, że chcesz zakasać rękawy i działać już teraz. Masz?
To teraz zastanów się i zapisz na kartce, dlaczego czujesz powołanie akurat do tych pomysłów na własny biznes. Co takiego sprawia, że mocniej bije Ci do nich serce? DLACZEGO może wynikać z różnych rzeczy:
- z twoich wartości, tego co jest dla Ciebie ważne (np. dla mnie ważna jest matka natura, dlatego bardzo dużo uwagi poświęcam tematom związanych z ekologią);
- z twojej życiowej historii – twoja historia to coś wyjątkowego, co wydarzyło się w twoim życiu albo coś, co odcisnęło na tobie duże piętno;
- z twojej pasji i zainteresowań;
- z twojej chęci zmiany świata na lepszy – na różnych polach i dla różnych istnień.
Dlaczego tak ważne jest znalezienie swojego DLACZEGO? Bo to ono będzie cię motywowało w momentach, kiedy nie będzie chciało ci się wstać z łóżka. To ono będzie drogowskazem przy podejmowaniu trudnych decyzji. To ono będzie ci dawało poczucie, że zmieniasz świat. Biznes to przecież nie tylko pieniądze (swoją drogą, z jakiegoś powodu wybierasz drogę przedsiębiorcy, zamiast pracować na etacie – tu też warto zastanowić się dlaczego).
Twoje DLACZEGO będzie determinowało, jaka idea leży u podstaw twojego biznesu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o idei DLACZEGO i dlaczego to DLACZEGO jest takie ważne w biznesie, to odsyłam Cię do autora tej koncepcji. Simon Sinek wyjaśni Ci wszystko w tym kilkunastominutowym nagraniu TED.
Biznes zrodzony z pasji
Jeśli na Twojej liście jest pomysł, w którym zakładasz, że będziesz wykonywać czynności będące Twoim hobby, to możesz się mocno przeliczyć. Własny biznes wymaga wielu innych działań, które niekoniecznie będą tym, co kochasz – działania marketingowe, sprzedaż, budżetowanie, podatki… i wiele, wiele innych. Nie przerażaj się tym, lecz weź pod uwagę, że biznes z pasji nie oznacza wykonywania ulubionych czynności przez cały dzień 5 dni w tygodniu.
Jaki rodzaj biznesu chcesz prowadzić?
Szukając pomysłu na biznes nie można pominąć kroku, w którym odpowiemy sobie na pytania, jaki rodzaj biznesu nam odpowiada oraz jakie ograniczenia masz obecnie w swoim życiu, do których twój biznes musi się dostosować.
- Czy do twojej sytuacji życiowej bardziej będzie pasował biznes online czy stacjonarny? Gdzie mieszkasz? Jeśli w dużym mieście – masz znacznie szersze możliwości, niż mieszkając na wsi. W tym drugim przypadku, być może najlepszym wyborem będzie biznes online.
- Jakie są twoje życiowe priorytety? Ile godzin chcesz/możesz pracować? Jeśli masz małe dzieci, to siłą rzeczy nie będziesz mogła poświęcać na swój biznes tyle godzin, ile osoba, która dzieci nie ma. Zastanów się, jak absorbujący czasowo może być dla ciebie twój nowy biznes.
- Jakie czynności lubisz wykonywać? A jakich nie znosisz? Tutaj pamiętaj o pułapce biznesów zrodzonych z pasji. Jeśli na Twojej liście jest pomysł, w którym zakładasz, że będziesz wykonywać czynności będące Twoim hobby, to możesz się mocno przeliczyć. Własny biznes wymaga wielu innych działań, które niekoniecznie będą tym, co kochasz – działania marketingowe, sprzedaż, budżetowanie, podatki… i wiele, wiele innych. (Nie przerażaj się tym teraz, tylko weź pod uwagę, że biznes z pasji nie oznacza wykonywania ulubionych czynności przez cały dzień 5 dni w tygodniu).
- Czy wolisz spotykać się z ludźmi, czy pracować w samotności?
- Czy dużo podróżujesz? Czy twój biznes musi być mobilny?
Odpowiedz sobie na te pytania i zweryfikuj, który z pomysłów umożliwi Ci stworzenie biznesu, który będzie najbardziej spełniał Twoje życiowe cele. I pasował do stylu życia, jaki chcesz prowadzić.
Zapotrzebowanie na rynku
Zidentyfikowałaś już jeden lub kilka pomysłów na własny biznes. Kolejnym ważnym krokiem jest sprawdzenie, czy rynek tego chce. Zadaj sobie pytanie:
Czy wartość, którą chcesz proponować klientom to wartość, za którą ludzie będą chcieli zapłacić? Czy gdzieś na świecie ktoś już płaci komuś za coś takiego lub podobnego?
Jeśli więc wpadłaś na genialny pomysł, na który jeszcze nie wpadł nikt na świecie 🙂 – być może powód jest taki, że na coś takiego nie ma popytu. Na razie „tylko” się zastanawiamy, ale pamiętaj, aby koniecznie to zweryfikować na etapie walidacji pomysłu.
Komu chcesz oferować swoje produkty lub usługi
Twoi potencjalni klienci, to najważniejszy element pomysłu na biznes. Warto na ten punkt poświęcić więcej czasu i dobrze go przemyśleć (a później zweryfikować).
Kim więc ma być twój idealny klient? Komu zamierzasz pomóc w rozwiązywaniu problemów? Komu chcesz dostarczyć wybranych doświadczeń? Kto potrzebuje pomocy na polu, gdzie ty możesz pomóc? Kto będzie chciał zapłacić za twoje usługi lub produkty?
W celu określenia swojej niszy i przygotowania do komunikacji i sprzedaży swoich produktów / usług, tworzy się tzw. personę idealnego klienta. Idealny klient to osoba, której najbardziej chciałabyś sprzedawać swoje produkty lub usługi. Osoba, której twoja oferta w jakiś sposób pomoże i która będzie chciała za to zapłacić kwotę, którą ty określisz. Na tym etapie to tylko ćwiczenie teoretyczne, ale warto wiedzieć, dla kogo chcesz budować swoja ofertę po to, aby potem móc znaleźć te osoby w rzeczywistości i z nimi porozmawiać.
Masz już pomysł na własny biznes. Co dalej?
Twój pomysł na własną działalność jest wstępnie gotowy. Jakie kolejne kroki podjąć?
Zanim zaczniesz działać na dobre i poświęcisz budowie swojego biznesu mnóstwo czasu i być może pieniędzy, trzeba ten pomysł zwalidować, czyli zweryfikować z rzeczywistością. Oto jakie kroki warto podjąć w ramach weryfikacji pomysłu biznesowego:
- weryfikacja rynku, sprawdzenie konkurencji – czy istnieje, w jaki sposób działa,
- określenie misji i wizji Twojego biznesu oraz wyróżników Twojej marki,
- badanie klienta idealnego,
- zaplanowanie oferty, z którą wyjdziesz do świata,
- wyznaczenie celów finansowych i analiza wykonalności planu.
Sprawdź również, jakie nawyki warto wdrożyć już od początku swojej biznesowej drogi, aby się nie spalać, lecz krok po kroku budować swoją firmę. Obejrzyj bezpłatne szkolenie o mindsecie przedsiębiorcy.
***
Daj znać w komentarzu, czy udało Ci się znaleźć pomysł na własny biznes i jakie kolejne kroki zamierzasz podjąć.
Dobry artykuł? Podziel się z innymi:
Świetna pomoc dla osób szukających pomysłu na business. Tak sobie myślę, ze dobrze byłoby odpowiedzieć na te pytania dwa razy: po raz pierwszy tak na gorąco, po raz drugi już na chłodno, np po tygodniu. Pozdrawiam!
Bardzo dobry pomysł, dzięki za sugestię!
Świetny wpis! Bez powyższych punktów ciężko będzie założyć biznes. Myślę, że w tym roku szczególnie ważne jest nie tylko to co możemy dać, ale przede wszystkim sprawdzenie branży, w której chcemy działać. Niektóre firmy, mimo że świadczą takie same usługi, ukierunkowane są tylko na jedną, dwie branże.
Pozdrawiam serdecznie,
Ewelina
Tak, dokładnie, dlatego na liście jest sprawdzenie konkurencji. Jeśli dobrze sobie radzi, to nie jest to wcale dla nas zła wiadomość a wręcz przeciwnie 🙂
Bardzo dobre pytania. Kiedyś je sobie zadałam i co jakiś czas wracam do odpowiedzi, albo znowu analizuję.
Tak! To jest proces, do którego się wraca 🙂
Trzeba przyznać, że przedstawiona w tym wpisie ścieżka działań jest na prawdę kompleksowa. Myślę, że wskazówki bardzo cenne dla wielu osób, którzy myślą o założeniu własnego biznesu 🙂
Świetny artykuł dla początkujących w biznesie! Jeśli poszukujecie narzędzi, które pomogą rozwinąć wasze raczkujące biznesy, polecam Paperturn. Nasza platforma, oferują rozwiązania dla przedsiębiorców, dzięki którym mogą oni tworzyć i udostępniać np. dokumenty organizacyjne, katalogi produktów i inne, w wersji cyfrowej. Może to też rozwiązanie dla was? 🙂
Świetny artykuł dla wszystkich osób, które chcą znaleźć pomysł na własny biznes. Jeśli poszukujecie innego pomysłu na biznes, nie własnego, ale sprawdzonego, koniecznie dowiedzcie się, czym jest franczyza i zdecydujcie się na nią. Polecam wam także artykuł: https://www.radiozamosc.pl/artykul-4media/4331,franczyza-co-to-jest-jakie-ma-wady-i-zalety